Smarowanie i konserwacja Wyciągarki elektrycznej
Przegląd wyciągarki po rajdzie lub wyprawie terenowej – co warto zrobić?
Po każdej intensywnej jeździe w terenie lub udziale w rajdzie dobrze jest przeprowadzić szczegółowy przegląd wyciągarki. Powinien on obejmować:
Wymianę smaru w przekładni planetarnej – jeśli smar ma ślady kontaktu z wodą, wymień go od razu; w przypadku normalnej eksploatacji zaleca się wymianę co około dwa lata. Używaj smarów wodoodpornych, np. smaru litowego.
Kontrolę stanu szczotek i łożysk silnika – w razie zużycia wymień je na nowe.
Sprawdzenie wałków hamulca i uszczelek O-ring – jeśli są zużyte, dokonaj wymiany.
Dokładne czyszczenie i solidne dokręcenie wszystkich połączeń elektrycznych – zarówno w skrzynce przekaźnikowej, jak i na silniku oraz przy klemach akumulatora.
Konserwację liny wyciągarki – o ile nie wymaga ona wymiany; pamiętaj, że lina zwykle zużywa się szybciej niż sama wyciągarka.
Przegląd i smarowanie łożysk bębna – w razie potrzeby wymień zużyte elementy.
Ważne: nie próbuj dodatkowo uszczelniać wyciągarki silikonem ani podobnymi środkami. Takie „uszczelnienie” może spowodować, że po zamoczeniu woda zostanie uwięziona wewnątrz (w silniku, przekładni czy hamulcu), co zwiększy ryzyko korozji i uszkodzeń.