Jaka wyciągarka na lawetę?
Wybór wyciągarki do lawety zależy przede wszystkim od masy pojazdów, które planujesz za jej pomocą załadowywać. Kluczowym parametrem jest siła uciągu – zazwyczaj zaleca się, aby była ona co najmniej 1,5 razy większa od masy całkowitej najcięższego pojazdu, jaki będziesz wciągać.
Na co zwrócić uwagę przy wyborze wyciągarki do lawety?
Uciąg nominalny – do samochodów osobowych zazwyczaj wystarczy model o uciągu 4–6 tys. lbs, ale jeśli często przewozisz SUV-y lub dostawcze, lepiej wybrać 8–12 tys. lbs.
Rodzaj liny – lina stalowa jest tańsza i odporniejsza na przetarcia, ale wymaga rękawic; lina syntetyczna jest lżejsza, bezpieczniejsza w razie zerwania i łatwiejsza w obsłudze.
Prędkość wciągania – im szybsza, tym sprawniejsze ładowanie pojazdu, co ma znaczenie w pracy komercyjnej.
Zasilanie – najczęściej stosuje się wyciągarki 12V podłączone do akumulatora pojazdu ciągnącego lawetę; w niektórych przypadkach warto rozważyć model 24V.
Montaż – wyciągarka może być zamontowana na stałe z przodu lawety lub na płycie montażowej z możliwością łatwego demontażu.
Sterowanie – pilot przewodowy jest niezawodny, ale pilot bezprzewodowy zwiększa wygodę obsługi.
Przykład doboru:
Jeśli planujesz wciągać samochody osobowe o masie do 1,5 t, wyciągarka o uciągu 4,5–6 tys. lbs będzie wystarczająca. Przy pojazdach powyżej 2 t lepiej zainwestować w model 9–12 tys. lbs, aby zapewnić zapas mocy w trudniejszych warunkach (np. pojazd z zablokowanymi kołami).