Przeguby homokinetyczne są projektowane tak, aby mogły działać przez cały okres eksploatacji pojazdu – przynajmniej w teorii. Słowem kluczowym jest tutaj „mogły”. W idealnych warunkach nie powinny ulegać zużyciu, ale rzeczywistość często wygląda to inaczej. Przeguby oparte na krzyżakach w teorii są jeszcze mocniejsze - nadal mogą ulegać uszkodzeniom.
W przypadku niektórych części samochodowych, takich jak amortyzatory, łatwo oszacować ich żywotność. Jednak z przegubami opartymi na krzyżakach sytuacja jest bardziej skomplikowana. Mogą one działać przez wiele lat lub ulec awarii już na początku użytkowania pojazdu. Dlatego warto regularnie sprawdzać stan przegubów homokinetycznych, np. podczas wymiany oleju. Typowy pojazd z napędem na tylną oś jest wyposażony w 2–3 przeguby krzyżakowe, natomiast pojazdy z długim rozstawem osi, takie jak autobusy, mogą mieć ich 3 lub więcej. Większa liczba przegubów w pojeździe zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia awarii.
Co może powodować uszkodzenia krzyżaków? u-joint?
Z takich najczęstszych powodów z używania/uszkodzenia krzyżaków to:
Niewłaściwe smarowanie: Niektóre wymagają regularnej konserwacji. W większości przypadków należy smarować co około 8000-10000 km. Jeśli nie będziesz regularnie serwisować, ulegną one awarii. Dzięki bezobsługowym przegubom nie musisz się martwić o ten problem. Nadal wymagają czyszczenia! Pamiętajcie o tym zawsze, po błotnym wypadnie - maseczka im nie zrobi dobrze na cere ;) wręcz przeciwnie.
Geometria: niewspółosiowość podczas pracy zawieszenia przy zmianie wysokości pojazdu. Kąty pracy przegubów zmieniają się przy podnoszeniu się samochodu. Im większy kąt pracy, tym większy ruch przy każdym obrocie wału napędowego.
Luźne połączenia: mocowania z czasem szczególnie w pojazdach 4x4 poluźniają się co skutkuje nie prawidłową pracą. Oprócz drgań dochodzą warunki pracy, korozja. Najczęstszym problemem jest nadmierne dokręcanie.
Zużycie: teoria mówi że przeguby homokinetyczne są wieczne :). Wszyscy wiemy że ulegają zdecydowanie przedwczesnemu zużyciu :) 40" koła :)
Co się stanie, jeśli nie wymienisz krzyżaków?
Krzyżak może wydawać się małą częścią, ale jego awaria ostatecznie uniemożliwi korzystanie z pojazdu. Wał napędowy nie będzie w stanie się obracać. Oznacza to, że koła nie będą mogły się obracać. Nie stanie się to jednak znienacka. Zauważysz pewne objawy prowadzące do tego zdarzenia.
Niektóre objawy obejmują:
Wibracje podczas przyspieszania lub zwalniania
Odgłosy stukania dochodzące ze spodu pojazdu podczas zmiany kierunku z jazdy do przodu na jazdę do tyłu lub z jazdy do tyłu na jazdę do przodu.
Wycieki
Jeśli wymienisz krzyżaki, gdy zauważysz te objawy, unikniesz poważnych kłopotów związanych z całkowitą awarią.
Ważne! Krzyżaki wymienia się parami. Nawet jeśli tylko jeden uległ awarii
Typowe problemy z krzyżakami w Jeep Wranglerze
Jeep Wrangler to samochód ,który chyba ma najczęściej wymieniane krzyżaki. To jak je wykorzystujemy, jak męczymy te samochody, opony jakie mają to wszystko jest tego powodem.
Pamiętajmy że od 2007 roku w Wranglerach nie wykorzystywany już jest tradycyjny Krzyżak typu U-joint w wałach. w JK i JLach wykorzystywany jest przegub Rzeppa, tak zwany przegub uniwersalny. Teoretycznie jest to lepsze rozwiązanie dla nich, pozwala na większy zakres pracy przy wykrzyżach bez powodowania wibracji. Fakt jest lepszy dla komfortu, ale tylko dla komfortu przy większych liftach i tak wracamy do tradycyjnych u-jointów.
TJ czyli 97-2005 używał tradycyjnych krzyżaków typu U-joint, ale tylny wał jest na tak zwanym podwójnym cardanie, co za tym idzie używa dwóch krzyżaków od strony reduktora.
Postaram się omówić największe oznaki awarii w Jeepach Wranglerach, wskazówki diagnostyczne, naprawcze. Najczęstsze przyczyny awarii.
Objawy awarii przegubów w Jeep Wrangler
Nietypowe dźwięki: piszczenie (przy niskich prędkościach), stukanie/dzwonienie (podczas przełączania skrzyni biegów z biegu jałowego na wsteczny), brzęczenie.
Wycieki płynu ze skrzyni biegów lub mechanizmu różnicowego.
Wibracje odczuwalne w całym Jeepie, gdy jest w ruchu.
Przeguby homokinetyczne w półosiach przedniej osi będą wydawać stukające dźwięki i powodować wibracje podczas skręcania przy niskich prędkościach.