Kategorie

Frequently Asked Questions

Czy WLL i współczynnik zerwania to to samo?

Nie – WLL i współczynnik zerwania (częściej nazywany siłą zrywającą lub breaking strength) to dwie różne rzeczy, choć są ze sobą powiązane.

1. WLL (Working Load Limit) – dopuszczalne obciążenie robocze

  • To wartość ustalana przez producenta, która określa maksymalny ciężar, jaki można bezpiecznie przenosić w codziennym użytkowaniu.

  • Jest obliczana, stosując współczynnik bezpieczeństwa – czyli margines zapasu wytrzymałości.

  • WLL jest zawsze mniejsze od siły zrywającej.

2. Siła zrywająca (Breaking Strength)

  • To maksymalne obciążenie, przy którym element ulegnie zniszczeniu w testach.

  • Podawane w warunkach laboratoryjnych, bez dodatkowych czynników terenowych (szarpnięcia, tarcie, skręcanie itp.).

Prosty przykład:

  • Lina ma siłę zrywającą 12 ton.

  • Producent stosuje współczynnik bezpieczeństwa 4:1.

  • WLL = 12 ton ÷ 4 = 3 tony (tyle wolno używać w normalnej pracy).

WLL to skrót od Working Load Limit, czyli dopuszczalne obciążenie robocze.

Jest to maksymalne obciążenie, jakie dany element (np. pas, szekla, lina, łańcuch) może bezpiecznie przenosić podczas normalnego użytkowania. Wartość tę określa producent, stosując odpowiedni współczynnik bezpieczeństwa – dlatego rzeczywista wytrzymałość (tzw. siła zrywająca) jest wyższa, ale w praktyce nie wolno przekraczać WLL.

  • Przykład: jeśli pas kinetyczny ma WLL 5 ton, oznacza to, że można go bezpiecznie używać przy obciążeniach do 5 ton w typowych warunkach.

  • WLL oblicza się zwykle według wzoru: siła zrywająca ÷ współczynnik bezpieczeństwa. Dla sprzętu do podnoszenia współczynnik może wynosić 4:1 lub więcej, a dla osprzętu off-roadowego jest ustalany indywidualnie.

Ważne: WLL dotyczy bezpiecznego obciążenia roboczego, a nie maksymalnej wytrzymałości elementu.

Dlaczego często pasy mają tylko Breaking load czyli współczynnik zerwania w opisach aukcji? 

Pas powinno dobierać (z zapasem) do wagi samochodu według WLL pasa czyli np. https://szekla4x4.pl/pasy-do-drzew-zawiesia/pas-do-drzewa-zawiesie-pasowe-3m-certyfikowane-21t

 Jego WLL to 3 ale współczynnik zerwania to 7:1 czyli 7x3= 21T

Wiem że wytrzyma Patrol zakopanego po klamki z zabudową i bagaznikiem.

1. Dlaczego warto wybrać linę syntetyczną zamiast stalowej?

  • Większe bezpieczeństwo – po zerwaniu nie magazynuje tyle energii, co stal, dzięki czemu nie stanowi tak dużego zagrożenia.

  • Mniejsza waga i łatwa obsługa – jest nawet kilkukrotnie lżejsza od stalowej, nie powstają na niej ostre zadziory, łatwiej ją rozwijać i nawijać.

  • Naprawialność w terenie – uszkodzoną linę można połączyć zaplatając lub wiążąc, bez konieczności specjalistycznego sprzętu.

  • Pływa na wodzie – świetna podczas przepraw przez rzeki i tereny zalane.

Wady: jest droższa, wrażliwsza na promieniowanie UV i zabrudzenia, wymaga regularnej konserwacji.


2. Jak dobrać średnicę i długość liny?

  • Bezpieczeństwo – wytrzymałość liny powinna wynosić co najmniej 1,5–2 razy więcej niż maksymalny uciąg wyciągarki.

  • Balans długości i średnicy – grubsza lina jest mocniejsza, ale zajmuje więcej miejsca na bębnie; czasem lepiej wybrać krótszą linę i korzystać z przedłużki.

  • Unikaj przepełnienia bębna – zbyt długa lina może uszkodzić elementy konstrukcji wyciągarki i zmniejszyć skuteczność uciągu.


3. Z czego wykonane są najlepsze liny syntetyczne?

  • Najczęściej z włókien HMPE (np. Dyneema), poliestru lub nylonu – są one odporne na wilgoć, korozję i mają wysoką wytrzymałość.

  • Konstrukcja liny (np. splot 12-żyłowy) wpływa na jej trwałość, odporność na przetarcia i podatność na zabrudzenia.

Różne sytuacje podczas pracy z wyciągarką


mogą wymagać zastosowania odmiennych technik holowania.
Może to obejmować zarówno zbyt małą odległość, aby uzyskać maksymalny uciąg przy użyciu prostego układu lin,
jak i konieczność zwiększenia siły ciągu lub utrzymania liny w osi prostego holowania.
Musisz ocenić, która technika będzie odpowiednia w danej sytuacji.
Pamiętaj, aby zawsze myśleć o bezpieczeństwie.

Jak zmienić kierunek wyciągania? do tego służy także Zblocze

Podczas pracy z wyciągarką najlepiej, aby lina biegła w linii prostej od wyciągarki do obiektu, który ma być przeciągnięty. Zapewnia to równomierne nawijanie liny na bęben, co poprawia efektywność pracy i zmniejsza ryzyko jej uszkodzenia.

Zastosowanie zblocza przymocowanego do punktu znajdującego się bezpośrednio przed pojazdem pozwala zmienić kierunek wyciągania, a jednocześnie utrzymać kąt 90° między liną a bębnem. Dzięki temu lina będzie prawidłowo nawijała się na bęben podczas pracy.

zblocze - zmiana kierunku

Zblocze służy do zwiększania siły uciągu

W niektórych sytuacjach może okazać się, że potrzebujesz większej siły wyciągania.
Użycie zblocza pozwala uzyskać przewagę mechaniczną, co bezpośrednio przekłada się na zwiększenie mocy uciągu Twojej wyciągarki.

jak zwiekszyć uciąg zbloczem

Double line

Siła wyciągarki maleje wraz ze wzrostem liczby warstw liny na bębnie.
Użycie zblocza w układzie podwójnej liny pozwala wysunąć więcej liny z bębna, zmniejszając liczbę jej warstw, a tym samym zwiększając siłę uciągu.

Jak to zrobić krok po kroku:

  1. Rozwiń linę wyciągarki na tyle, aby uwolnić hak.

  2. Zamocuj hak do ramy pojazdu lub punktu holowniczego, a następnie przełóż linę przez zblocze.

  3. Zwolnij sprzęgło wyciągarki i, korzystając ze zblocza, wyciągnij tyle liny, aby dotrzeć do punktu kotwiczenia.

  4. Nie przypinaj haka do uchwytu montażowego wyciągarki.

  5. Zabezpiecz linę do punktu kotwiczenia za pomocą pasa do drzew lub łańcucha zaciskowego.

  6. Zamocuj szeklę do obu końców pasa lub łańcucha, pamiętając, aby nie dokręcać jej zbyt mocno – dokręć i cofnij o pół obrotu.

Triple line

Podobnie jak w Double line - jak na rysunku z tym że końcówka liny jest przeciągnięta przez dwa zblocza i trzecim punmktem jest np. drzewo.

LINY TAŚMY KINETYCZNE

KINETYK,LINY KINETYCZNE,TAŚMY KINETYCZNE